הסכם קידום אתרים

עו"ד גבריאל בנטוב כללי 0 תגובות

למי טוב הסכם קידום אתרים?

לכל הצדדים הסכם כזה יכול להועיל, הוא כמו נוהל עבודה אשר מסדיר את היחסים ובעת מחלוקת פונים להסכם לראות מה כתוב שם. הוא טוב לניהול הלקוח וללמוד להגיד ללקוח לא כשצריך. אם הלקוח בא בטענות שמילת קידום מסויימת אינה מתקדמת ואינו רוצה לשלם עליה אז במידה וכתבת נכון את ההסכם אפשר לחייב אותו ולהפנות לסעיף ספציפי בהסכם שאומר שאין התחייבות לתוצאות למשל.

למה לי לכתוב / לנסח הסכם קידום אתרים?

בתור בעל עסק רציני אשר מעוניין שיכבדו אותו וככזה שרוצה לשמור על העסק שלו לאורך זמן. הסכם כזה יגן על העסק שלך בצורה מיטבית ויעלה על הכתב את צורת העבודה שלך מול הלקוחות. הסכם מחייב ומונע מטענות שווא של לקוחות מול העסק שלך. יתרה מכך יש לך חובה לנסח הסכם מקיף שמתייחס לכל הנקודות כי למנסח ולנותן השירות יש את הידע למשל להסביר ללקוח מה כולל השירות ומה השירות לא כולל.

רמת החשיפה שלכם לתביעות בהסכם

הסכם טוב מוריד דרמטית את התביעות לעסק שלכם, הסכם שאתם מנסחים לבד או הורדתם מאיפשהו לא בהכרח מכסה את כל הנקודות החשובות.

הפרק השיווקי בהסכם

אנו יודעים כי הרבה מקדמים מקדימים על פעילות החברה, מה ניתן בשירות באופן כללי והסבר קצר על התהליך. שימו לב שאינכם יוצרים מצגי שווא כמו לקוחות שלא עבדת איתם, תהליך שלא קורה בהכרח בחברה שלכם כמו אפיון אתר או דף נחיתה כאשר אין לכם תהליך מסודר לזה או מחקר שוק הכולל דו”ח ואין דו”ח שיוצא אל הלקוח. גם החומר השיווקי המקדים הוא מחייב ועל בסיסו נחתם ההסכם ואפילו לעיתים מצמדים מצמידים את שני המסמכים יחד כחלק מהצעת המחיר והחתימה עליה. ברור שאתם רוצים שהצעת המחיר תהיה מרשימה ותעלה את הסיכויים שיבחרו לעבוד איתכם אבל לא בכל מחיר ויש להיזהר בתוכן שלא יהיה רק שיווקי אלא שתוכלו לעבוד מאחורי התוכן.

אפשר להשתמש בשפה כללית יותר ועמומה אבל אל תגזימו עם דרך זו כי הלקוחות יכולים לשים לב לזה ולהתרשם לרעה מהניסוח. אם אתם מתלבטים אם ניסוח מסוים מחייב אתכם או לא רצוי להתייעץ עם עורך שבקיא בחלק השיווקי של עסק בכדי שייבחר יחד איתכם את המילים הנכונות. הטקסט ישמש אתכם לשנים ארוכות.

הסכם של עסקה מתמשכת או הסכם עם תאריך סיום לחוזה

היתרון של הסכם שמתחדש שאין צורך בהתעסקות בניירת אלא התמקדות בקידום האתר. יתרון נוסף הוא כי הסכם קידום אתרים מסוג עסקה מתמשכת / מתחדשת נותן ללקוח את ההבנה כי מדובר פה בתהליך שלוקח זמן וצריך תקציב לנושא.

החסרון מנגד הוא כי אם יש עליית מחיר לשירות שלכם כי אתם גדלים כעסק אז ללקוח זו תהיה הפתעה שינוי המחיר ובעיקר לאחר שהוקצה לנושא תקציב מסוים מהעסק. עם זאת ניתן להצמיד את המחיר לעליה של כל שנה ב3-5 אחוז במחיר השירות.

תקופת ההתקשרות

בנושא של קידום אתרים יש צורך במספר חודשים לראות תוצאות ולהציגם ללקוח. חצי שנה זהו זמן ארוך לחלק מהלקוחות ולכן אולי 3-4 חודשים בהם נותנים ללקוח סעיף יציאה מההסכם יכול להיות פשרה טובה בין מספיק זמן לביצועים לבין רצון הלקוח לראות תוצאות מהר.

כיצד בא לידי ביטוי ההבדל בין קידום אורגני מול קידום ממומן בהסכם?

קידום אורגני וקידום ממון הם שני נושאים שונים ועל כן כל אחד צריך הסכם נפרד. אפשר לעשות הסכם מעטפת שיכסה את שני השירותים והתייחסות ספציפית כנספח להסכם על כל שירות ושירות שהנכם מעניקים.

הסכם ספק משנה/פרילנסר

טרם אתם שוכרים פרילנסרים, בידקו אם ההסכם שלכם מול הלקוח מאפשר שכירת ספק משנה. אל תשכחו שהלקוח שכר אתכם ספציפית לשירות והוא רוצה שאתם תטפלו לו בקידום. יש לקוחות שאם יגלו כי חלק מהעבודה מועברת לספקי משנה לא יהיו מרוצים מהנושא. על כן רצוי ובמידה ואתם מתכננים לעבוד עם ספקי משנה לרשום זאת מפורשות בהסכם: “למקדם תהיה הזכות להעסיק ספקי משנה לטובת אספקת השירות של הסכם זה”.

קישורים

נושא הקישורים הוא קריטי כי יש לו משקל גדול בתוצאות הקידום והוא מהווה סיבה טובה למה שלקוח יפנה למקדם מקצועי. עם  זאת החליטו עם עצמכם האם הקישורים שעד כה נעשו לטובת הלקוח יישארו לאחר ההסכם או לא. פשרה טובה יכול להיות שהקישורים יישארו אבל לא תהיה אחריות כי יעבדו, יתרמו לקידום ועוד. כך תוכלו פשוט לסיים את ההסכם ולא לדאוג לכשירות הקישורים ואיכותם. כמובן שקיצון אחר הוא להסיר את הקישורים ובכך להזיק את הלקוח שלכם כלקוח שבוי אך לא כל לקוח יסכים לכך.

טבלת תשלומים

עבדו עם תאריכים ספציפים לתשלומים ולא אבני דרך. אין סיבה שבקידום אתרים יהיה אבני דרך בשונה מבניית אתרים. אבני דרך נותן המון מקום לפרשנות האם אותה אבן דרך מולאה או לא. כך יכול להיווצר מצב שלא ישלמו לכם בזמן. קבעו תאריך כמו עד ה-10 לחודש בגין החודש קדימה תשלום למשל.

הבטחת התשלום

ניתן להכניס סעיף פיצוי על איחור בתשלום, רצוי להכניס תאריכים שאינם ניתנים לשינוי או תלויים בהתקדמות כלשהי כמו עד ה-10 לחודש בגין החודש הקודם. הבטוחה הכי טובה היא שיקים לפירעון עתידי שאינם מוגבלים והם שווי כסף. כך תקטינו את הסיכוי שלכם שתרדפו אחריי הלקוח לכסף עבור שירות שכבר ניתן. יותר מזה ניתן לעשות תשלום מראש, תשלום בגין החודש הבא באמצעות כרטיס אשראי וחיוב מתמשך.

סיום ההסכם

הלקוחות צריכים את האפשרות לסיים את ההסכם, יש להם סיבות רבות השמורות להם בנוגע לסיום ההסכם. אך יש להכתיב כיצד יש לסיים הסכם בצורה מסודרת. למשל מהו מועד ההתראה לו אתם מצפים- 30 ימים? כיצד תתקבל ההודעה? בכתב לכתובת שרשומה בהסכם.

מבנה ההסכם

במידה ויש לכם שירותים נוספים כמו קידום ממומן, בניית אתרים, כתיבת תוכן ועוד מומלץ לעשות הסכם מעטפת אשר מסדיר את הנושאים הכללים אשר מתאים לכל סוגי השירות שלכם. ואילו לצרף נספח להסכם אשר יאפיין את המשימות לכל פרויקט ופרויקט. עו”ד יוכל לבנות לכם סט מסמכים כאלה

שירותים נוספים ומה כולל השירות

מחקר שוק, לינקים חיצוניים, עריכת האתר של הלקוח- מטאטאגים, טאגים HTML, כותרות וטקסט שבאתר במידת הצורך. כל אלה רצוי לכתוב אותם בהסכם בכדי שהלקוח יידע מה בדיוק הוא מקבל.

תמחור השירותים נוספים

ככל שיש חריגות ושימוש בשירותים נוספים שהלקוח אישר יהיה ידוע לכל הצדדים מה המחיר בגין השירות.

דוחות

רצוי לפרט בהסכם איך ייראו הדוחות ואילו נתונים יספקו

התחייבות הלקוח

בכדי להבטיח את השירות המקצועי של מקדם האתרים במנועי החיפוש יש לאפשר לו גישה ולספק לו נושאים משלימים לביצוע העבודה:

מתן גישה למקדם בכדי לבצע עבודה על גבי האתר לצורך ניתוח התוכן והיררכיית התוכן של האתר.

התקשרות עם כל מי שמטעם הלקוח כמו מעצב ולעשות שינויים לצרכי הקידום.

אישור בשימוש במותגי החברה לצורכי הקידום

אספקת תוכן מקצועי- ככל שיש צורך בכך

גם ללקוח יש גישה לאתר שלו ועל כן לעיתים הוא יכול לגרום לנזק, ככל שהלקוח ייעשה שינויים באתר הקשורים לקידום האתר ויגרום לנזק, יתווסף תשלום שעתי לתיקון וקידום מחדש של האתר.

גילוי נאות

להבהיר את סוג העסקה , למשל- התשלום הוא עבור עבודת הקידום בעסקה מתמשכת חודש בחודשו.

הבהרה ברורה כי אין התחייבות לתוצאות כלשהן, למשל- למקדם אין כל שליטה על מנועי החיפוש ועל כן לא שולט במיקומים מדויקים – לא מקום ראשון ולא מקום 10 בתוצאות החיפוש. אין אחריות לתוצאות כלשהן.

סעיף אחריות והתחייבות

אחד הדברים שחשובים כדי למשוך לקוחות זה סעיף כזה. אפשר לנסח אותו בעדינות ויש כאלה שעושים זאת כך, במידה והאתר תוך X זמן לא יקבל תנועה אורגנית בY% מהתנועה הקיימת ביום חתימת ההסכם. השירות קידום יינתן עד אשר התנועה תעמוד ביעד זה ו/או למשך 4 חודשים הקצר מביניהם. לא מתאים לכל עסק הסעיף הזה אבל אם הלקוח מחפש תוצאות אולי זו הדרך.

סעיף הסרת אחריות מוחלטת, למשל- המקדם לא יהיה אחראי לאף תוצאות ובייחוד לנפילות במיקומים עקב שינויים שונים במנועי החיפוש.

הסרת אחריות בנוגע לליקנים החיצוניים, למשל- החברה משתדלת לתת לינקים חיצוניים איכותיים, אך אין היא יכולה להתחייב על כך כי מנוע החיפוש לא יסמן באופן שלילי חוות שרתים מסויימת או לינקים מסויימים כבעייתים.

קניין רוחני

תוצרי הקידום והאתר נשארים כקניין רוחני של הלקוח אבל גם הלקוח מצהיר כי יש לו את כל הזכויות בחוק בתמונות , לוגו, חומר עיצובי ועוד. אחרת יישא הוא באחריות של טענות צדדים שלישיים בנוגע להפרת זכויות של קניין רוחני. כך תורידו את הסיכון שיתבעו אתכם על הפרה שעה הלקוח כמו הפרת זכויות יוצרים של טקסט שהוא סיפק לכם.

שווה בכלל להתייעץ עם עורך דין?

בתור מנסחי ההסכם קמה לכם אחריות רבה כמו להציג את כל הפרטים המהותים של העסקה. על כן יש פרשנות שמשחקת לרעתכם כאשר חסר נושא מסוים בהסכם. במקרים מסויימים המקדמים נתבעים והצפי מהם כנותני השירות אשר בקיאים בנושא זה הוא לנסח הסכם כולל אשר מכסה את כל הנקודות. לכן רצוי להתייעץ עם עורך דין שיוודא שיש את כל הנושאים בהסכם שלכם ובמידה ויש תביעה נגדכם כל סכום כסף שהשקעתם בעו”ד ישתלם לכם.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *