כחמישים אלף עסקים חדשים קמים בישראל מדי שנה. עם זאת, קצב הגידול בפעילות העסקית נמוך מכפי שניתן לשער. מדוע? מכיוון שעסקים רבים – בעיקר חדשים, אך לעיתים גם ותיקים – נסגרים בשל חובות ופשיטות רגל. נכון שלא ניתן למנוע פשיטות רגל באופן מוחלט, אבל ניהול מושכל יצליח להגן על מרבית העסקים מפני התרסקות כלכלית ופשיטת רגל. חשוב, למשל, לא להגזים בהעמסת עלויות המימון, אך מובן שיש עוד צעדים חשובים נוספים.

תמיד עם האצבע על הדופק

האם עסק שמכניס כסף באופן קבוע הוא בהכרח עסק שמנוהל נכון, באופן הטוב ביותר האפשרי? לא בהכרח. כל בעל עסק שרואה לפניו אך ורק את צד ההכנסות ואינו מתעדכן באופן מעמיק בצד ההוצאות עלול לאחר בגילוי סימנים מדאיגים. בנוסף, יש להפריד בין מרכיב ההכנסות במזומן לבין מרכיב ההכנסות באשראי. ההגנה הטובה ביותר מפני פשיטת רגל היא תמיד להיות עם האצבע על הדופק. תמיד חייבים לגלות מעורבות ולדעת כל מה שקורה בעסק.

עדיף ליזום שינויים

מעת לעת, חשוב להיעזר בייעוץ של אנשי מקצוע גם אם העסק אינו סובל מקושי מיוחד. העסק תמיד חשוף לאיומים שונים – משפטיים, עסקיים או כלכליים. עבור עסק חדש, ייעוץ יוכל לעזור בבניית תוכנית עסקית יציבה. עבור עסק קיים, הייעוץ יוכל לאתר הזדמנויות חדשות ומנועי צמיחה נוספים. עסק שדורך במקום לאורך זמן עלול להיפגע משינויים. תמיד עדיף להיות היוזם של צעדים חדשים ולא להיגרר רק אחרי שינויים חיצוניים. מעת לעת, חשוב להכניס שיפורים בעסק, ליזום מהלכים שיווקיים ולחפש לקוחות חדשים ויוזמות נוספות.

להשקיע בלקוחות קיימים

טעות עסקית ממדרגה ראשונה היא לרדוף אחר לקוחות חדשים ולהזניח תוך כדי כך את הלקוחות הקיימים. כיום, אין יותר לקוחות שבויים או לקוחות נאמנים. הרבה יותר יקר למצוא לקוחות חדשים מאשר להשקיע בשביעות רצונם של לקוחות קיימים. אם כך, חשוב אמנם להפנות משאבים ומוטיבציה להגדלת פלח השוק, אבל חשוב עוד יותר לנקוט מאמצים לשימור מאגר הלקוחות הקיים. חשוב להיות בקשר עם לקוחות קיימים כדי שבסיס לקוחות יציב יהווה עבור העסק כרית ביטחון חיונית.

ניהול עסק הינו דבר הדורש מיומנות רבה. החל מתהליך פתיחת החברה ועד לתפעולה השוטף. חשוב להיות כל הזמן במעקב על מנת לזהות בעיות כבר בתחילתן. התנהלות לא נכונה עלולה להביא את בעל העסק לפשיטת רגל, דבר אשר יגרור אותו להליכים משפטיים ארוכים וסבוכים עם שעות ארוכות של ביקורים בבתי משפט ופגישות רבות עם עורך דין הוצל״פ.