מהו הסכם אי תחרות מבחינה משפטית

הסכם בהתחייבות אחד או יותר מהצדדים השותפים או המועסקים או המעסיקים למשך תקופה זמנית או קבועה כלפי חלק או כל פעילות העסק או החברה בשלושה תנאים עיקריים:

  1. לא להתחרות בתחום העסק או בתחום השירות או באזור השירות או בזמן מוגדר כלשהו.
  2. לא להשתמש בידע ו\או מיומנויות ו\או מאגר לקוחות ו\או שיטות עבודה ו\או סודות מקצוע ו\או מוניטין ו\או מוצרים מקומות מבנים וטכנולוגיה על מנת לקדם לשווק או למכור מוצר או שירות העלול לפגוע, לעכב או למנוע רווח.
  3. לא לשתף לגלות או לחשוף בסיס נתונים או מידע כלפי צד שלישי כלשהו.

אלו סיכונים ישנם בהעסקת קבלן משנה

קבלן המשנה של החברה הוא לעיתים מספק המוצר\השירות בפועל על אף שהעסקה משולמת, נחתמה וסוכמה בין הלקוח לחברה, חברה המעסיקה קבלן משנה לוקחת כמה וכמה סיכונים וחשופה בין השאר לתביעות כלפי זמני האספקה ואיכות השירות\המוצר.

ניקח דוגמא מענף ההובלות,  מובילים הניצבים מול ביקוש יתר הן בתקופות עמוסות בשיא העונה מרבים להשתמש בהעסקת עובדים רבים (סבלים נהגים ואורזים) באופן זמני אם ישירות ואם דרך חברת המספקת “עובדי קבלן” על בסיס יומי\חודשי ודי לחברה בכך.

לעיתים כשחברת ההובלות זוכה במכרזים של ארגונים גדולים לאספקת שירותי הובלה בקנה מידה גדול ישנה אופציה להעסקת קבלן משנה בדמות חברת הובלה נוספת או מוביל קטן שעובד תחת חסות הקבלן הראשי שזכה במכרז.

ישנם כמה סיכונים בהעסקת קבלן משנה מבצע (ביחד עם הקבלן הראשי ו\או בשיתוף וגם בהעסקתו  בנפרד) כאשר ידע מקצועי יכול לזלוג במקרה ושיטות עבודה מקוריות ישמשו בעתיד את המובילים הזמניים בעזרת העתקה וחיקוי ובכך נאבד מן היתרונות הייחודיים, כמו כן המוניטין יכול להיפגע כתוצאה מעבודה רשלנית או שאינה בסטנדרטים של החברה הראשית.

אולם יותר מכל קיים החשש דווקא להתחבב על מזמין השירות והציע לו לפנות אליו ישירות בפעם הבאה לעיתים אפילו לפתות אותו בהבטחת מחיר זול יותר ובכך “לגנוב” לקוחות מהחברה הראשית.

איך אפשר למנוע פגיעה באינטרסים הכלכליים

מבחינה משפטית כל עסקה הנערכת בין הצדדים בגיבוי מסמך הבנות המוסכם וחתום על ידי הצדדים יש בכך לחייב את הצדדים לעמוד בתנאים ולהיות חשופים לתביעה אם וכאשר תהיה הפרה או אי עמידה בתנאיי החוזה.

על כן יש גם לפרט עד כמה שאפשר את כל התנאים וההגבלות, גם לכלול את כל המצבים האפשריים שעלולים לפגוע באינטרסים הכלכליים וגם לנסח את הקנסות או התשלומים שבהם יהיו הצדדים אמורים לפצות את הנפגע כאשר יש לשית על הפוגע את העונש המקסימלי להפרת אמון ומרמה.

גם על הצד שמזמין את השירות להיות לויאלי ויש לגבות במסמך עמדה המחייב את מזמין השירות (“הלקוח” \ “הקונה”) לשמור על הכללים האתים והעסקיים של החברה.