איך לא להסתבך בתביעה על הפרת זכויות יוצרים בתמונה?

עו"ד גבריאל בנטוב מדריך זכויות יוצרים 0 תגובות

זכויות יוצרים על תמונה

קצת תמונות בחיינו

תמונות בחיינו זכויות יוצרים בתמונה

תמונות בחיינו זכויות יוצרים בתמונה

תמונות היא אחת הדרכים הנפוצות לתקשורת ברשת כיום, גם מושכת את העין של הקוראים, גם משאירה אותם יותר זמן באתר. כל זה מפתה כל בעל אתר,

אושיית מדיה דיגיטלית או בלוגר לקחת תמונה שהם אוהבים ופשוט לעלות אותה כחלק מהאתר שלהם.

אז צר לי לאכזב אתכם, זה לא עובד ככה… בהתנהלות כזאת אתם חושפים את עצמכם או את הארגון שאתם עובדים בו לתביעה של עד 100,000 ש”ח על כל הפרה. במאמר זה ננסה להבין איך אפשר עדיין כן להשתמש בתמונות שפזורות ברחבי הרשת אבל בזהירות הראויה.

על אילו תמונות יש הגנה?

בגדול על כל סוגי התמונות, הכוונה היא שלא דרושה מחשבה מסויימת או יצירתיות כלשהי בכדי שתמונה תזכה בהגנה. אז אם אתם רואים תמונה של כל ביום חם ליד הבריכה כניראה שיש לו הגנה משפטית מסויימת.

עצם הצילום על ידי אדם כלשהו מקנה לו את היוצרים וההגנה של החוק. כלומר שאי אפשר פשוט סתם לקחת את התמונה ולהשתמש בה כי היא מצא חן בעיניכם.

מהי ההגנה שהחוק מקנה לבעל התמונה, בעל היצירה?

ס’ 11 לחוק זכויות היוצרים נותנת לבעל היצירה את הזכות הבלעדית לעשות ביצירה פעולה כמו פרסומה ברבים, מסחור שלה ועוד. במידה ומישהו שאינו בעל היצירה רוצה להשתמש בתמונה הוא צריך להישמע לכללים של בעל היצירה ושל החוק אשר נותנים הגנה לבעל היצירה. מאמר זה יעסוק בנושאים אלה- כיצד נשתמש בתמונה מבלי להפר זכויות יוצרים.

השאלה מי הוא בעל היצירה?

האם מישהו שקונה את התמונות הוא בעל היצירה. כאן תלוי מה נכתב בהסכם אם יש כזה. אם אין הסכם אז במידה ויש יחסי עובד מעביד התמונה שייכת למעסיק ואם אין יחסי עובד מעביד כמו שירותי פרילנס של צלם אז הבעלים הראשון הוא יוצר התמונה- הצלם. הפסיקה קבעה שבשמקרים חריגים דיוקנו של אדם או משפחה שנוצר לפי הזמנה- המזמין הוא הבעלים הראשון. על כן כל נושא לגופו כי נוצרה פסיקה רחבה עבור נסיבות שונות.

לסיכום: במקרה שיותר רלוונטי לקוראים כאן- תמונה שמצאתם ברחבי הרשת או במאגרי תמונות היא קודם כל של יוצר התמונה- הצלם.

אוקיי, אני רוצה להשתמש בתמונות של מישהו אחר, איך אני לא מסתבך?

לכל מאגר את החוקים שלו. במידה ואין זה אתר מוסדר של מאגר תמונות כמו https://www.shutterstock.com אלא תמונה שלוקחים לצורך העניין מגוגל לדוגמה יש צורך לשים לב מה זכות השימוש אשר ניתנת על ידי האתר או בעל היצירה, בדרך כלל כתוב באתר.

שימוש בתמונות מגוגל

נחפש במנוע החיפוש ותחת המילה Tools נוכל לבחור usage rights ולבחור את האפשרות הרחבה ביותר לשימוש- Labeled for reuse with modification.

לאחר הבחירה הזאת המערכת תסנן את התמונות שיש להם שימוש חופשי באופן מסחרי עם אפשרות לשינוי התמונה, זה מה שאתם מחפשים.

רגע, זה עדיין לא אומר שאפשר להשתמש בתמונה באופן חושפי ולהוריד ולעלות אותה לאתר שלנו או לפייסבוק שלנו.

אני תמיד ממליץ ללקוחות שלי לעשות בדיקה מעמיקה יותר בתוך האתר עצמו ולכן כדאי לבקר באתר המקורי ממנו התמונה נלקחה.

במקרה שלפנינו, אתר pexeles, לאחר שיטוט קצר באתר באזור של תנאי השימוש או באזור הייעודי להסדרת זכויות היוצרים, ניתן לראות את ההגבלות הבאות:


ניתן לראות שיש הגבלות שכדאי לדעת עליהם טרם השימוש בתמונה, כמו במקרה הזה שחשוב לדעת שאי אפשר לקחת תמונה ולנכס אותה לטובת המותג באופן גורף.

חוץ מזה אנחנו מוודאים שכל היתר קשורה ומחפשים את מה כן ניתן לעשות עם התמונה:

אני ממליץ לשמור את התמונה הזאת לתיעוד בכדי שתראו למי ששואל שאלו הרשיונות על התמונה. האתר יכול לשנות את הדף הזה תמיד אבל אם תתעדו את הדף הזה יכול להיות שיאמינו לכם שזה מה שהיה כתוב בזמן הורדת התמונה.כך תהיו יותר מוגנים מטענות כאלה ואחרות של משרדי עורכי דין. יש ממש רובוטים שסורקים ברחבי האינטרנט הפרות של תמונות ומשגרים מכתב התראה כמעט אוטומטית לאזרחים. יותר מכך, יש סוכנויות תמונות שמפרזות תמונות ברחבי הרשת בלי יותר מדי התראות של איך להשתמש באופן חוקי בתמונות ולאחר מכן משגרים מכתבי התראה. לכן, כדאי לכם להיזהר עם שימוש בתמונות.

שימוש בתמונות ממאגרי תמונות

יש מקרים של מאגרים חינמיים אבל יש צורך לתת קרדיט, דוגמה טובה היא אתר freepik.com אשר מתנה את זכויות היוצרים בהתאם לצדדים שלישיים והתנאים שלהם. לכן טרם ההורדה והשימוש בתמונה כדאי לקרוא במסך ההורדה את תנאי השימוש של האייקון, הנה דוגמה:

הדרישה במקרה הזה היא באמצעות הוראות מדויקות מאוד:

In order to use an icon you must attribute it to its author, so we will be able to continue creating new graphic resources every day.

Icon made by [author link] from www.flaticon.com
E.g.: Icon made by Freepik from www.flaticon.com

How to attribute it?

For websites:
Insert the attribution on the page of the icon (for example in the page footer) or on the imprint page.

ללינק המקורי

לכן, תבחנו היטב את האתר שבו את משתמשים לראות מה תנאי השימוש שלו. גם במאגרים בתשלום כדאי לעיין לעומק.

סימונים נפוצים אחרים שקיימים בעולם ומהווים מוסכמות בחלק מהאתרים

Creative commons הוא גוף שאיחד כמה מאגרי מידע גדולים (יוטיוב, פליקר) ויצר זכויות יוצרים ותנאי שימוש ביצירות עם חוקיות פנימית, הנה סיכום של התנאים האלה (משמאל לימין מלמעלה למטה בתמונה מטה):

⦁ מתן קרדיט בלבד- על היתר מותר- שימוש מסחרי, שינוי היצירה. הסימון הוא כך.
⦁ כמו הסעיף העליון אבל יש צורך ביצירה החדשה שלכם לחייב מתן קרדיט ליוצר המקורי.
⦁ כמו הסעיף הנ”ל אבל ללא שימוש מסחרי והיצירה החדשה היא תחת אותם תנאי שימוש כמו היצירה המקורית.
⦁ ניתן לעשות שימוש מסחרי אך ללא שינוי ועם מתן קרדיט ליוצר המקורי.
⦁ כמו הסעיף הנ”ל רק שאסור שימוש מסחרי.
⦁ כמו ס’ 1 אך ללא שימוש מסחרי

איך אני משתמש בתמונה בפייסבוק

תנאי השימוש של פייסבוק נותנים לפייסבוק להשתמש באופן חופשי בתמונות שמועלות כציבוריות ברשת החברתית. עם זאת אל לנו לשכוח כי בעל היצירה לא איבד את הבעלות שלו על היצירה. לכן לצלם יש את הזכויות ביצירה ואי אפשר לעשות מה שרוצים בתמונות שמפורסמות באופן חופשי בפייסבוק. זאת למרות שאנחנו מאבדים דיי הרבה מהזכויות שלנו כאשר אנחנו מסכימים לתנאי השימוש של פייסבוק.

אם אתם מחליטים לשתף את התמונה בתוך הרשת החברתית ובאמצעות הכלים שפייסבוק מעמידה עבורכם (כפתור share למשל) ניתן לעשות זאת אבל עם מתן קרדיט.

הכוונה היא שאתם לא יכולים לנכס אליכם את התמונה ואתם חייבים לתת את הקרדיט לצלם המקורי.
אז למשל צילומי מסך של פוסט עם החסרת מידע זה בעיה ולא עבודה מסודרת דרך הממשק של פייסבוק או הורדת התמונה למחשב שלכם והעלאה מחדש גם אותו סיפור, לא תקין.

לסיכום: חשוב לתת קרדיט לצלם בסוף הפוסט שלכם, רצוי להשתמש בממשק של פייסבוק והאפשרויות שהוא מקנה לכם.

למה חשוב לתת קרדיט ולמי?

מתן הקרדיט הוא לצלם או בעל היצירה המקורי וחובה זו נובעת כי וקיימת לבעל היצירה זכות מוסרית (מעוגן בס’ 46 לחוק זכויות יוצרים) ולכן יש חובה לשמור על שמו הטוב וכבודו של היוצר. לאור זאת יש צורך לתת קרדיט כאשר מפרסמים יצירה של מישהו אחר ולא לנכס את היצירה אליכם. זאת במידה ואין עוד תנאים אחרים שכתובים בגוף הפוסט של מפרסם התמונה כמו הגבלה של שיתוף הפוסט.

קיבלתי מכתב התראה לפיצוי עד 100,000 ש”ח בשל הפרת זכויות יוצרים, מה אני עושה?
זה תחום שאם לא מבינים בו אפשר להסתבך מטעויות להעמיק את ההסתבכות. לכן דבר ראשון להתייעץ עם עו”ד זכויות יוצרים.

שיקולים לגובה הפיצוי

רק כדוגמה- חוק זכויות יוצרים ס’ 56 נותן רשימה של שיקולים לבית המשפט כאשר הוא בוחן את קביעת גובה הפיצוי של ההפרה, כאמור עד 100,000 ש”ח, יכול להיות גם כמה מאות שקלים.

הנה הרשימה:
(1) היקף ההפרה;
(2) משך הזמן שבו בוצעה ההפרה;
(3) חומרת ההפרה;
(4) הנזק הממשי שנגרם לתובע, להערכת בית המשפט;
(5) הרווח שצמח לנתבע בשל ההפרה, להערכת בית המשפט;
(6) מאפייני פעילותו של הנתבע;
(7) טיב היחסים שבין הנתבע לתובע;
(8) תום לבו של הנתבע.
(ג) לעניין סעיף זה יראו הפרות המתבצעות במסכת אחת של מעשים, כהפרה אחת

כפי שניתן לראות יש פה המון נתונים שנמצאים אצל המפר עצמו כלומר אצלכם, באתר שלכם, בדף הפייסבוק או בכל מדיה אחרת.

רבים, לאחר קבלת מכתב התראה הולכים ומעלימים ראיות ומוחקים את התמונות.

לא רצוי לעשות זאת ללא התייעצות כי עם מחיקת התמונות גם מחקתם את הנתונים הסטטיסטים כמו למשל מספר המבקרים בדף שנחשפו להפרה- אם הוא מועט אז בית המשפט יפרש זאת כפגיעה מצומצמת בזכות היוצרים.

אם אין תנועה חודשית גבוה לאתר או לדף אז חומרת ההפרה פחותה.

אם אתם מראים שלא אתם פרסמתם אלא עובד פרילנסר או שכיר עשה זאת ובתום לב אז גם יכול להוות לטובתכם.

כל אלה יכולים לעזור לכם להוריד את סכום הפיצוי. לכן חשוב קודם להתייעץ עם עורך דין במיידי לפני שעושים פעולה כלשהי לאחר קבלת מכתב ההתראה.

אני מקווה שהמדריך עזר לכם, אפשר תמיד לחזור לראשית המדריך לנושאים נוספים

[author title="על המחבר"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *