7 דברים שחשוב לדעת על תקנון אתר מכירות באינטרנט

עו"ד גבריאל בנטוב קניין רוחני 0 תגובות

תקנון אתר מכירות

אתר סחר מקוון ומכירות מוצרים באינטרנט הוא שונה מיתר האתרים כיוון שהוא מספק מוצרים ללקוחות ומתקיימת התחייבות דרך אתר אינטרנט. זאת כיוון שהתשלום מבוצע דרך האתר באופן אוטומטי. אישור העיסקה מתבצעת מיד לאחר מכן ואישור הזמנה נשלחת בדרך כלל למייל של הלקוח.
במצבים כאלה נכרתת עיסקה בין הלקוח לבית העסק בה ישנם מספר נושאים שחוק הגנת הצרכן מסדיר בין הצדדים. למשל מסמך אשר מפרט את תנאי העיסקה יש חובה לשלוח ללקוח בסוף התהליך. טוב יעשה בעל אתר שיפרט בתקנון אתר מכירות בדיוק את תנאי העסקה.

מדיניות החזרת מוצרים

רצוי לפרט מתי יוחזר מוצר ומתי יסורב, למשל כאשר המוצר יוחזר תוך שבועיים במצב החדש ובאריזה המקורית. עם זאת חוק הגנת הצרכן קובע לעיתים הסדרים אחרים ולא מאפשר חופש מוחלט לגביי מדיניות החזרת המוצרים. עם זאת רצוי למנות בתקנון את מדיניות החזרת המוצרים בכדי ליידע את הלקוחות בעניין. למשל אמנים אשר מוכרים תמונות דרך האתר מציינים כי עבודות בהזמנה אישית לא יהיו ניתנים להחזרה ומסויפים ומציינים כי יכול ויחול הבדל בצבעים בין מסך המחשב לבין מה שיתקבל בפועל והסיכון על על הקונה.

יידוע איסוף נתונים

כחלק מאתר מכירות הינכם מבצעים ניתוח נתונים של הביקורים באתר ושיווק חוזר במידת הצורך. נושאים אלו יש ליידע את הלקוח כמו למשל כי האתר משתמש בקבצי ה cookies של הלקוח. זאת בכדי למנוע תביעה בפגיעה בפרטיות מצד לקוחות.

יידוע הלקוח אודות אבטחת הסליקה

חברות הסליקה לא פעם דורשים מהלקוחות להכניס תקנון ומדיניות פרטיות לאתר טרם התחלת עבודה עם ספק מסוים. חלק מהסעיפים שחשוב להם לראות שקיימים בתקנון הם יידוע הלקוח אודות רמת האבטחה של סליקת כרטיסי האשראי.

הסרת אחריות

פרק זה בתקנון הוא נורא חשוב כיוון שהוא מסביר ללקוח מה גובה האחריות על נזק שיישא בעל העסק. למשל בחנות להשכרת ציוד – חשוב לכתוב כי החנות לא תישא באחריות בגין פגם בייצור או מהמתשמש הקודם וכי הם עושים את כל הבדיקות ההכרחיות טרם השכרה. באמצעות סעיף כזה ניתן למנוע תביעה על נזק שנגרם כתוצאה של תפעול לא מושכל מצד השוכר.
דוגמא נוספת מתחום הביטוח- סוכני ביטוח אשר מאפשרים הצעות מחיר ראשוניות באתר או במייל מחריגים כי הנושא כפוף לאישור חברות הביטוח ואין להסתמך על הצעות ראשוניות אלו. בצורה זו בעל האתר מסיר ממנו אחריות בנושא ככל הניתן.

הקניין הרוחני

במידה והשקעתם רבות באתר חשוב שתזהירו את המבקרים באתר כי החומר של האתר מוגן בזכויות יוצרים וכי הפרה יכול לגרור פעולות כנגד המפר.

אחריות על המוצרים

האחריות יכולה להיות של היצרן או המשווק, במידה והאתר שלכם הוא מאגד של משווקים חיצוניים רצוי לכתוב כי האחריות תהיה בהתאם לרשום על גבי המוצר והוראות ההפעלה שלו או היבואן הרשמי. במידה ואין יבואן רשמי ואתם מייבאים מסין. דעו כי אתם חשופים כאן לאחריות בעבור המוצר וגם אם תכתבו שאין לכם אחריות יכול להיות שתישאו באחריות.

אספקת המוצר

פעמים רבות בעל האתר סחר מקוון משתמש בשירותים חיצוניים שמבצעים את השילוח של המוצר. רצוי לציין בתקנון כי נעשה שימוש בגורמים שלישיים וככל שיש עיכוב באספקת השירות יש לפנות לאותו צד שלישי. לא בהכרח שזה מוריד ממכם אחריות כמשווקי המוצר אבל לפחות אתם תוכלו בבוא העת להיפרע מאותו שליח בגין הנזק שנגרם ללקוחות.

זיכרו כי יש לאשר מול הלקוח כי קרא והבין את תנאי השימוש של האתר טרם ההזמנה וכדאי לתעד זאת בעת הצורך.
ניסוח תקנון מקצועי יכול להוריד לכם דרמטית את הסיכויים לתביעה, לחסוף כסף ולהכניס שקט לעסק שלכם. יתרה מכך זיכרו כי העסק שלכם מתפתח מיום ליום וכל יום אתם מגלים משהו חדש על הלקוחות שלכם ודרישותיהם. היו ערים לכך ושכללו את התקנון שלכם כך שיתאים כמו כפפה ליד של העסק שלכם.

>> לחץ כאן ליצירת תקנון אתר מכירות מקצועי ומותאם אישית <<

[author title="על המחבר"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *