כמה עולה אגרת רישום חברה, ולמה גובים אותה?

עו"ד גבריאל בנטוב רישום חברה 0 תגובות

אגרת רישום חברה

במסגרת השיקולים הנבחנים בשעה שאתם מתלבטים האם להקים חברה, מתעוררות שאלות רבות הנוגעות לעלויות הכספיות הכרוכות בכך. פרט להוצאות הקבועות שישנן לחברה – הגבוהות מאלה של עסק עצמאי – שלב פתיחת החברה כרוך אף הוא בהוצאות שונות, חלקן חד פעמיות. חלק מן ההוצאות הללו ניתנות לצמצום, למשל בדרך של הקמת חברה אונליין אשר תביא לחסכון בהוצאות שכר הטרחה לעו”ד. אולם, אגרת רישום חברה היא הוצאה חד פעמית מחויבת כאשר בכוונתך להקים חברה. למרות זאת, כפי שנסביר בשורות הבאות, התנהלות נבונה ותכנון מראש עשויים להקל מעט על נטל ההוצאות.

מהי בכלל אגרת רישום חברה?

אגרת רישום חברה, או אגרת פתיחת חברה – היא סכום קבוע אותו נדרש לשלם לרשם החברות מי שמבקש לרשום חברה. האגרה היא תשלום חובה והיא מעוגנת בחוק החברות ובתקנות החברות (אגרה). החוק קובע את עצם החובה, התקנות קובעות את הסכום, די פשוט. בתקנות מצוין סכום קבוע ונקבע בהן גם שהסכום יתעדכן מדי שנה ב-1 לינואר, בהתאם לשינויים במדד המחירים לצרכן. אל דאגה, לא תצטרכו לערוך את החישוב בעצמכם, משרד המשפטים מחויב לפרסם בכל שנה את הסכום המדויק. ואחרי שמתחנו אתכם מספיק, בשנת 2017 עומד סכום אגרת הרישום על 2,606 ₪.

קראו עוד על – בקשה לרישום חברה >>

למה גובים את אגרת הרישום?

שאלת הרציונל מאחורי גביית אגרה היא שאלה גדולה הנוגעת לשיקולי מדיניות, תמריצים והתפתחות היסטורית. בקצרה נאמר, שסיבה אפשרית אחת לגביית האגרה בהקשר של רישום חברה היא עלויות הרישום וניהולו של המרשם. בעת רישום חברה, רשם החברות מוודא שקוימו כל הדרישות הקבועות בחוק, למשל ששם החברה ותקנונה עומדים בתנאים הקבועים, שהוגשו כלל המסמכים הנדרשים וכיו”ב. לאחר מכן, הרשם נדרש לרשום את החברה ולהנפיק עבורה מספר ותעודת התאגדות. כלומר, רשם החברות משקיע משאבים ברישום החברה שאגרת הרישום אמורה לכסותם. סיבה נוספת לגביית האגרה היא כנראה יצירת מחסום טכני ומנטאלי מסוים מפני רישום סתמי של חברות – מעין “דמי רצינות” המוכיחים כי אדם שמגיע לרשום חברה שקל את העניין ברצינות וכן שיש לו יכולת כלכלית ראשונית לצורך קיום החברה.

אגרת פתיחת חברה

מה כוללת אגרת רישום חברה?

ניתן לומר שאגרת רישום חברה כוללת בתוכה שני מרכיבים. האחד, עלות הרישום הראשונית החד פעמית והשני, האגרה השנתית עבור השנה הקלנדרית בה בוצע הרישום. זהו אולי המקום להזכיר שחברה רשומה נדרשת לשלם בכל שנה אגרה שנתית לרשם החברות (על פי סכום שקבוע גם הוא בתקנות ומשתנה בהתאם למדד בכל שנה ב-1 לינואר). בשנה שבה נרשמה חברה לראשונה היא איננה מחויבת בתשלום האגרה השנתית, זאת מתוך התפיסה שאגרת הרישום כבר כוללת בתוכה את סכום האגרה השנתית שצריכה החברה לשלם עבור אותה שנה.

מה ניתן לעשות כדי לחסוך בעלויות האגרה?

כפי שאמרנו, אגרת פתיחת חברה היא תשלום קבוע בחוק והסכום המדויק משתנה מעט בכל שנה בהתאם למדד. בכל זאת, חדי העין מבינכם ודאי כבר הבחינו ב”פרצה” קטנה והיא העובדה שאגרת הרישום כוללת בתוכה גם את האגרה השנתית. על מנת לסבר את האוזן האגרה השנתית לחברה לשנת 2017 עומדת על 1,484 ₪ והיא משולמת עבור שנה קלנדרית. כלומר, אם אתם יודעים שבכוונתכם לפתוח חברה וישנה גמישות מסוימת במועד הרישום מבחינת הצרכים העסקיים שלכם, רצוי מאוד לא לעשות זאת לקראת סופה של שנה קלנדרית. רישום בתחילת השנה יעניק לכם שנה מלאה ללא צורך בתשלום אגרה, נחמד לא?

מעוניין לפתוח חברה בצורה חכמה ומהירה? אצלנו בקונטרקטו הקמת חברה אונליין היא עניין פשוט!

[author title="על המחבר"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *