שאלות נפוצות

איך כותבים תקנון אתר

כעיקרון עדיף שעורך דין יכתוב את זה.

במידה ואתם עושים זאת לבד עדיף שלא תעתיקו ותדעו איך לעשות את זה שלא תהיה תביעה של עשרות אלפי שקלים נגדכם ותקריס את העסק.

יש מספר נושאים שיש להקפיד עליהם- נושא דיני הצרכנות שמסדיר את הזכויות של המשתמשים והצרכנים שלכם,

נושא הפרטיות חשוב מאוד להסדיר אותו- מה המידע שאתם אוספיפ אודות המשתמשים ולמי את מעבירים את המידע. 

ועוד שלל נושאים רבים שמגנים על הפעילות שלכם. ניתן לערוך לבד אבל מומלץ עם איש מקצוע.

האם מותר להעתיק תקנון?

כעקרון אסור כי אתם חשופים לתביעה של העתקה. עם זאת אפשר לקחת השראה ולקחת נושאים

שהתייחסו אליהם ולכתוב את זה מחדש ואחרת.

אם אתם לא יודעים את המשמעות ואיך לערוך את זה מומלץ לקחת איש מקצוע עו”ד מקצועי לתקנון אתר אינטרנט.

מתי לקוח יכול להחזיר מוצר?

כעקרון רוב המוצרים בארץ ניתן להחזיר תוך 14 יום כשהוא לא היה בשימוש. יש מוצרים כמו בהתאמה אישית ומוצרים דיגיטלים שלא ניתן להחזיר. כמו כן בגדי ים והלבשה תחתונה לא ניתן להחזיר על פי צו של משרד הבריאות.

מה ההבדל בין תנאי שימוש למדיניות פרטיות

מדיניות פרטיות מרכזת את נושא הפרטיות הכולל איפה נאגר המידעה על המשתמשים, איזה מידע נאסף – האם המידע אנונימי או אישי, האם יש מעבר של המידע לצד ג’. מה רמת האבטחה של המידע ועוד סוגיות של פרטיות שיש להסדיר על פי החוק וליידע את הלקוחות לגביהם.

לעומת זאות תנאי השימוש מסדיר מה מותר ומה אסור לעשות באתר, מה תנאי העסקה ככל שישנה עסקה שמתרחשת באתר בין הגולשים לבעל האתר. האחריות שניתנת, מתי ניתן להחזיר או לבטל את ההזמנה ועוד שלל סוגיות שכאלו.

מתי אם בכלל צריך לעדכן תקנון אתר?

ככלל המצב המשפטי הוא דינמי. ישנן רפורמות רבות שחלקן נוגעות לעולם התקנונים שמורכב משלל תחומים כגון דיני הפרטיות, דיני הצרכנות, חוק החוזים. על כן יש לדעת להתעדכן לגביי שיוניים בחוק. ואם יש עורך דין שמלווה אתכם בשוטף ומכיר את התקנון שלכם ניתן לפנות אליו. בלי קשר על כל עניין שעולה מהלקוחות ומהשטח של העסק רצוי לכתוב ולהוסיף אותו לתקנון. למשל מה קורה אם המשלוח לא נאסף תוך X זמן. זה אמנם נושא נישתי אבל רצוי שיהיה רשום בתקנון שלא יישארו שאלות ללקוח ובמקרה הכי גרוע להגיד לו זה כתוב בתקנון.

אם האתר שלכם משתנה כו הוספת פודקסט או בלוג או מוצרים חדשים אז רצוי להסדיר את הנושאים החדשים של האתר. במוצרים יש צורך במדיניות החזרת מוצרים ואילו בבלוג הגנה על הקניין הרוחני שלכם.

הישארו במודעות כלפיי התקנון שלכם ובקשר רציף איתו. אנחנו תמיד מדמים את זה לחוזה שכירות של בעל דירה. לאורך השנים הוא משפר את החוזה כי הוא יודע כבר מהשטח מה עולה ואיך להגן על עצמו במידת האפשר.

מה דרישות חברות האשראי?

חברות האשראי ראשית דורשות שיהיה קיום של תקנון באתר. בלעדיו הן לא יסכימו לפתוח לכם מסוף סליקה לאתר. בנוס, אחד הסעיפים שהם מחפש שיהיה כתוב בצורה מקצועית הוא נושא רמת האבטחה וכי מדובר בטכנולוגיות מתקדמות של אבטחה כמו PCI DSS. זאת ב בכדי ליידע את הלקוח מה רמת האבטחה של אמצעי התשלום שלה. לעיתים הם גם בודקים את נושא חוק הגנת הצרכן ומדיניות החזרת מוצרים.

דרישות גוגל 

אנדרויג שייכת לגוגל אז כאשר אתם משיקים אפליקציה בחנות שלהם, יש חובה לקחת אחריות על כל עניין שקשור לאפליקציה. כלומר שלגוגל אין כל אחריות עקב השימוש באפליקציה. זה אחד הדברים הייחודים שאנדרויד דורשת. חוצמזה הזכות שמורה לבעל האפליקציה לשנות את האפליקציה בכל עת. הגבלה לשימוש לרעה באפליקציה. אלו כעקרון הנושאים העיקריים לאפליקציה.

אפליקציה אפל תנאי שימוש

לאחרונה אפל הוציאה עדכון בנוגע לפרטיות הדרושה באפליקציות אז מבחינה טכנולוגית היו צריכות הרבה אפליקציות לעדכן את נהלי האבטחה שלהם. למשל כל נושא הפיקסל בפייסבוק נחסם וגרם להרבה עסקים ומשווקים לשנות את צורת העבודה שלהם. בכל אופן אחד הדברים החשובים לאפל זה הסרת האחריות מהם בנוגע לתביעות מהמשתמשים כתוצאה מהשימוש באפליקציה.

מתי יש לרשום מאגר מידע

מאגר מידע הוא נושא שלא הרבה בעלי עסקים מודעים אליו. בגדול מדובר ברישום מאגר מידע כאשר בעל אתר אוסף מידע רגיש ממשתמשים. מה זה מידע רגיש?

מאגר חייב ברישום בפנקס מאגרי המידע אם הוא מקיים את אחד מהתנאים הבאים: (1) מכיל מידע בנוגע ליותר מ-10,000 אנשים (2) מכיל מידע רגיש (3) מכיל  מידע על אנשים והמידע לא נמסר על ידיהם, מטעמם או בהסכמתם למאגר זה (4) המאגר שייך לגוף ציבורי (5) המאגר משמש לדיוור ישיר (פניה אישית לאדם על סמך השתייכות לקבוצת אוכלוסין).

מטרת רישום מאגר המידע היא הבטחת ההגנה על הפרטיות באמצעות יצירת מנגנונים מסוימים אצל הרשויות, ובעניין זה הרשות להגנה על הפרטיות באמצעות רשם מאגרי המידע, על מנת לאפשר לציבור לאכוף זכויות וחובות המוטלות על בעלי מאגרים.

ניתן לראות שאם יש מעל 10,000 רשומות אז עצם הכמות היא כבר הופכת להיות רגישה. מידע רגיע הוא מידע כלכלי, אישי, רפואי וכיצוא בזה על אדם.

“מידע רגיש” –

(1) נתונים על אישיותו של אדם, צנעת אישותו, מצב בריאותו, מצבו הכלכלי, דעותיו ואמונתו;

(2) מידע ששר המשפטים קבע בצו, באישור ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת, שהוא מידע רגיש;

על כן, ככל שאתם אוספים מידע רגיש רצוי שתפנו לרשום מאגר מידע, תקבלו מספר מאגר מידע ותצטרכו לרשום אותו בתקנון האתר שלכם ולהסביר על קיומו של מאגר מידע רשום.

המדינה אוכפת את הנושא וישנן קנסות ואף עונש פלילי. 

איזה הסכמה צריכה להיות לתקנון אתר ואיך רצוי להציג את התקנון באתר

ההסכמה צריכה להיות מפורשת, אין לסמן מראש את הצ’יק בוקס באתר ויש לאפשר התקדמות ללא סימון הצ’יק בוקס.

רצוי לתעד את ההסכמות כאשר בבוא היום תהיה לכם הוכחה שאכן המשתמש הסכים להימנות במאגר.

התקנון עדיף שייוצג בצורה בולטת לעין, לפני ביצוע העסקה. פעמים רבות בעלי אתרים מכריחים את המשתמש לגלול עד סוף התקנון לפני שהוא יכול להסכים לתנאי התקנון. זהו מצב רצוי אך לא חובה. מעבר לכך, ניתן להפריד בין תנאי השימוש למדיניות הפרטיות או מדיניות החזרת המוצרים. אך עם זאת זה לא חובה פשוט מפשט ללקוח את ההתמצאות באתר.

למה לא חכם לנסח לבד תקנון לעסק אתר שלכם

לנסח לבד תקנון יכול להוביל להפרדה של זכיויות יוצרים של תקנונים אחרים. מעבר לכך, כל טעות בתקנון יכולה לעלות הרבה כסף. ובלי קשר שווה להשקיע את הכסף כי ישנו ביטוח לעורכי דין במידה וישנה תביעה והעו”ד התרשל בניסוח התקנון. כך שאתם יכולים לישון בשקט.