מחזיק אתר אינטרנט ללא תקנון אתר? אתה חושף את עצמך לתביעה

עו"ד גבריאל בנטוב תקנון אתר 0 תגובות

תקנון אתר

גם אם אתם אזרחים שומרי חוק מהסוג הישר כמו סרגל, כאלה שמשלמים מיסים, נותנים תמיד זכות קדימה ומעולם לא רימיתם במשחק מונופול או הורדתם טורנט – אתם עלולים להיות חשופים לתביעה. אם העלאתם או שאתם בדרך להעלות אתר לאוויר, מבלי שגיבשתם עבורו תקנון, אתם מסכנים את עצמכם ואת השותפים שלכם בתביעה משפטית שיכולה להגיע להיקפים של מיליוני שקלים.

צור תקנון בקליק!

התקנון – למרות שהוא לא מהווה חלק מהתפעול השוטף של האתר – הוא תעודת הביטוח שלכם בשעה שאתם עוסקים בפעילות מסחרית ברשת. לכן, גם אם קבעתם תאריך יעד להעלות את האתר והדברים בוערים ולחוצים (אנחנו יודעים) אתם חייבים, פשוט חייבים לדאוג שיהיה לכם עוד לפני כן, תקנון אתר.

למה אני צריך תקנון אתר?

הפעילות באתר שלכם יוצרת יחסים משפטיים בין גורמים שונים. ראשית, היחסים ביניכם כבעלים, לבין המשתמש. כתלות באופי האתר שלכם, ייתכנו גם יחסים בין המשתמשים השונים וגם בין המשתמש לבין צדדים שלישיים. מערכות היחסים הללו יוצרות חובות וזכויות לכל אחד מהצדדים ובין היתר כאלה הנוגעות לקניין, פרטיות, חוזים, נזיקין ועוד ועוד. כל אחד מהאספקטים והעילות המשפטיות הללו יכולים להיות בסיס לתביעות בהיקפי ענק ואפילו להביא להתמוטטות כלכלית של העסק שלכם. וכאן, נכנס לתמונה ידיד נאמן, מרובע ואפרורי במקצת, אבל חשוב מאין כמוהו – התקנון.  

מהו תקנון האתר?

תקנון האתר הוא הסכם ביניכם לבין הגולשים. הוא שם על השולחן את ה”אותיות הקטנות” של השימוש באתר – מי החברה או הגוף המפעיל את האתר, מה המטרה של האתר, מה השירות שאתם מציעים, למה אתם מתחייבים, למה מתחייבים הגולשים באתר כאשר הם עושים בו שימוש, ההגנה על הקניין הרוחני שלכם, מדיניות הפרטיות, דין התכנים שעולים לאתר וכיו”ב. באמצעות יצירת מנגנון אישור אקטיבי של קריאה והסכמה לתנאי תקנון אתם מבטחים את עצמכם בכך שהמשתמש נכנס במודע וברצון להתקשרות בהסכם אתכם, בהתאם לתנאים שקבעתם ובכך מפחיתים משמעותית את החשיפה שלכם לתביעות. אבל, אנחנו מקדימים את המאוחר. עוד לפני מנגנון האישור, תצטרכו להשקיע מחשבה בתוכן התקנון.

מה צריך לכלול תקנון שיגן עליכם מפני תביעות?
  • הגבלות שימוש לגולשים באתר – נהוג להתייחס לאיסור שימוש לקטינים, איסור שימוש מסחרי, איסור כריית מידע, איסור התחזות, איסור פעילות לא חוקית או פעילות המעמידה את האתר בפני סיכון משפטי וכיו”ב.
  • הגבלת תכנים אסורים – באתרים הכוללים אפשרות להעלאת תכנים על ידי המשתמשים התקנון צריך להתייחס לחובה להעלות תכנים חוקיים בלבד, להזהיר מפני לשון הרע, תכנים מסיתים ותכנים אסורים אחרים וכמובן, לסייג את האחריות המשפטית של האתר על תכני המשתמשים.
  • הגנת הפרטיות – אם האתר שלכם אוסף מידע כלשהו על המשתמשים בו, חשוב שתגדירו יש את השימושים שאתם מתכוונים לעשות עם המידע בעסק ומטרות השימוש כדי שהפעילות שלכם לא תחשב הפרת הזכות לפרטיות.
  • זכויות יוצרים וקניין רוחני – התכנים באתר הם הקניין הרוחני של העסק שלכם. התייחסו לכך ובין היתר לזכויות יוצרים, זכויות פטנטים וסודות מסחריים, כך תוכלו לחסוך לעצמכם דיונים מיותרים בבית המשפט.
דברים נוספים שחשוב לקחת בחשבון

התקנון לא יכול להיות מסמך גנרי שמצאתם בחיפוש בגוגל. כדי להעניק לכם הגנה, הוא חייב להיות מותאם לסוג הפעילות, השימוש וקהל היעד של האתר שלכם. למשל, אם האתר שלכם מציע מוצרים או שירותים, חשוב שתכללו התייחסות למדיניות התשלום ומדיניות ביטול עסקה. אם אתם מציעים מוצר שיש בו סיכונים או אספקטים משפטיים נוספים, התקנון צריך לגדר את החשיפה שלכם גם בתחומים הללו.   

מחזיק אתר אינטרנט? פעילות ללא תקנון חושפת את העסק שלך לאינספור תביעות. פנו אלינו ליצירת תקנון אונליין המותאם בדיוק לצרכי אתר שלכם!

 

[author title="על המחבר"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *