הפרת זכויות יוצרים על קורס , הרצאה , קורס דיגיטלי , מצגת – איך להמנע מתביעה או לשמור על הקורס שלכם?

עו"ד גבריאל בנטוב מדריך זכויות יוצרים 0 תגובות

זכויות יוצרים על קורס

מה התנאים להפרה של זכויות יוצרים על קורס ?

book

זכויות יוצרים על קורס

בעל הקורס צריך שיהיה לו תוצרים מוחשיים ברי הגנה על ידי חוק זכויות יוצרים- אשר דורש תוצר ממשי. זאת בכדי לקבל הגנה של זכויות יוצרים על קורס

ישנה מחולקת מה הם אותם תוצרים שיהיו ברי הגנה, שהרי הרבה פעמים הבעיה בהרצות ובחומר עיוני שהוא לא מוגן כי הוא חומר של נחלת הכלל.

זכויות יוצרים על קורס

עם זאת בפס”ד 8117/03- איתן ענבר נ’ אסף יעקב נקבע:

“מקובלת עלי טענת המשיב בסיכומיו ולפיה: “מרחב התמרון ואפשרויות הביטוי העומדים בפני מי שבוחר לכתוב ספר בנזיקין (לרבות ביחס למבנה הכללי של הספר, רשימת הנושאים, המלל, התכנים והדוגמאות), הינו עצום. את דיני הנזיקין ניתן לתאר וללמד מזוויות שונות ותוך מתן הדגשים שונים, לתמוך אותם בתיאוריות שונות ועוד. … מטבע הדברים, מושתתות ההרצאות, בחלקן, על רעיונות וידע שהינם נחלת הכלל. דא עקא, שעצם ליקוטם, סידורם, עריכתם והפשטתם מהווה ביטוי מקורי שהינו, כשלעצמו, מושא להגנת זכות יוצרים

עצם הליקוט, הצגתו וצורת הצגת הדברים יכול ויהווה מספיק בכדי לזכות בהגנת זכות יוצרים. ביטוי של ראשי פרקים או מצגת בכדי שההרצאה תהיה מוגנת ואין צורך שכל היצירה תהיה כתובה.

ניתן שימוש של סיכומים של מרצים ללימוד עצמי אך לא למטרות או תפוצה מסחרית.

הפרת זכויות יוצרים במצגת שהועלתה באינטרנט

בפס”ד תא (י-ם) 5792-09 -אתר פרישה העלה אתר לפורשים וערך תוכן באתר. המדינה מצידה העתיקה חלקים שלמים ומהותיים מהאתר אליה. ביץ המשפט הבחין בין כמות ההפרות למהות ההפרה. כמובן שקבע שהיצירות ראויות להגנה. הכנסת מצגת לאתר המדינה אינו מפר תמים או שימוש הוגן.

זכויות יוצרים על קורס דיגיטלי און ליין

מה שייחודי בקורס אונליין לעומת הרצאות פרונטאליות היא הקלות להעתקה ולשיתוף עם עוד גורמים בשם המשתמש והסיסמה ובעצם להפר את זכויות השימוש במוצר. בהרבה מהאתרים יש מערכת לניטור של שימוש במקביל או ממקומות שונים בגישה למערכת הקורס.

בעניין גניבה של תכנים שלמים והפצתם יש זכויות יוצרים כיוון שיש ביטוי ממשי של הקורס שלכם כגון סיכום ההרצאה המתוקשבת או הרצאה מוקלטת בנושא מסוים. דפי עבודה, סיכומים, ש.ב. וכל תוצר אחר שעשיתם.

המעתיק, ככל שיתרחק מהיצירה המקורית ויצור קורס משלו שהוא רק מתבסס על הקורס שלכם בין אם חלק מהמילים דומות והקונספט דומה, יהיה לכם קשה להוכיח שהוא מעתיק. כמובן אם הוא מעתיק עניינים מהותיים אחד לאחד מהקורס שלכם כמו הסילבוס, דפי עבודה וסיכומים אז יכולה לקום עילה.

אך מפיקי קורסים דיגיטליים בוחנים את המצב המשפט טרם השקת הקורס.

אין הגנה על אקדמאיה?

פעמים רבות בתחום ההוראה נשמעות טענות של שימוש הוגן, הטענה מגיעה מס’ 19 לחוק זכויות יוצרים:

שימוש הוגן

19.    (א)  שימוש הוגן ביצירה מותר למטרות כגון אלה: לימוד עצמי, מחקר, ביקורת, סקירה, דיווח עיתונאי, הבאת מובאות, או הוראה ובחינה על ידי מוסד חינוך.

          (ב)  לצורך בחינה של הוגנות השימוש ביצירה לעניין סעיף זה, יישקלו, בין השאר, כל אלה:

(1)   מטרת השימוש ואופיו;

(2)   אופי היצירה שבה נעשה השימוש;

(3)   היקף השימוש, מבחינה איכותית וכמותית, ביחס ליצירה בשלמותה;

(4)   השפעת השימוש על ערכה של היצירה ועל השוק הפוטנציאלי שלה.

          (ג)   השר רשאי לקבוע תנאים שבהתקיימם ייחשב שימוש לשימוש הוגן.

ניתן לראות שהחומר המקורי של הקורסים שאתם עושים יכול להיות בשימוש הוגן בתחומים שונים ובתנאים שונים.

התנאים לשימוש הוגן

ניתן לראות כי ישנה הגנה לצורכי לימוד עצמי ומחקר,

עדיין יש לבדוק את רמת ההוגנות בשימוש –

למשל אם ספר לימוד נלקח ומועתק בחלקו לצורך הבאת הדפים לכיתה.

כאן אין שינוי טרנספורמטיבי ואילו היו נלקחים אותם עמודים לשם כתיבה ביקורתית לכתיבת מאמר

אז קיים השינוי וזהו כן שימוש הוגן.

וככל שאופי היצירה יהיה יותר יצירתי וחדשני יקבל הגנה גדולה יותר של שימוש  הוגן.

כמו כן נבדק היקף ההפרה- אחוזים מכלל היצירה שהועתקו.

 

 

 

 

 

[author title="על המחבר"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *