יש לכם פטנט בדרך? כדאי שתחשבו על הסכם סודיות לפטנט

עו"ד גבריאל בנטוב קניין רוחני 0 תגובות

הסכם סודיות לפטנט

יש לכם המצאה מצוינת ואיכותית שאתם מתכוונים לפתח ולרשום בקרוב כפטנט? נהדר! אבל, עוד לפני שתוכלו לקצור את פירות המוח הקודח שלכם והעבודה הקשה, כדאי שתדעו שההתנהלות שלכם סביב חשיפת הפטנט שבדרך לגורמים שונים עשויה לגרור השלכות הרות גורל – הן מבחינה מסחרית-תחרותית ולא פחות חשוב מכך, גם על עצם האפשרות לרשום את ההמצאה שלכם כפטנט. לכן, חשוב מאוד שתשקלו בחיוב לחתום עם גורמים שונים בדרך על הסכם סודיות לפטנט.

פטנטים על קצה המזלג

פטנט הוא זכות קניינית – סוג של הגנה מקומית שבמסגרתה המדינה מעניקה לכם בלעדיות של 20 שנים על ההמצאה שלכם ובמשך כל התקופה הזו אוסרת שימוש בה על ידי אדם אחר, אלא אם רכש את הזכויות כדין. פטנט צריך לעמוד בדרישות שונות. עליו להיות מוצר או תהליך בתחום טכנולוגי. הוא צריך להיות המצאה מועילה שניתן לעשות בה שימוש תעשייתי ויש בה התקדמות המצאתית ולא פחות מכך, ההמצאה שלכם צריכה להיות חידוש. רישום פטנט כרוך בהגשת בקשה מיוחדת, עריכת שרטוטים ומפרטים וכן תשלום אגרה. לרוב הליך האישור לוקח שנה עד שנתיים ולעיתים אפילו יותר.

ומה קורה עם ההמצאה שלכם בינתיים?

בכל התקופה עד לקבלת האישור לרישום הפטנט, ההמצאה שלכם אינה זוכה להגנה כפטנט. לרוב מדובר בשלבי הפיתוח ולכן אין לכם ברירה ממש אלא לחשוף אותה בפני גורמים שונים לאורך הדרך כמו שותפים פוטנציאלים, עובדים או משקיעים. החשיפה הזו מגדילה את הסיכון שהרעיון שלכם יגיע למתחרים ולא פחות גרוע מכך, יהפוך את ה”סטאטוס” של ההמצאה שלכם להמצאה לא חדשה – כלומר, כזו שפורסמה כבר בפומבי ואיננה יכולה לכן להירשם כפטנט. בדיוק בגלל כל הסיבות הללו, אתם זקוקים להסכם סודיות לפטנט.

מהו הסכם הסודיות לפטנט ואיזו הגנה הוא נותן?

הסכם הסודיות הוא חוזה שמתקיים תחת המטריה של דיני החוזים ומחייב את אחד הצדדים (או את שניהם במקרים מסוימים) להימנע מלמסור או לחשוף את המידע שמועבר אליו מהצד השני. בתור מי שהגו את הרעיון או ההמצאה, הסכם הסודיות לפטנט מגדיר את הזכויות שלכם ביחס להמצאה ומעניק לכם הגנה חוזית מפני מקרה של חשיפת הפטנט לעתיד שלכם.
הסכם סודיות אמנם לא יכול להבטיח הגנה “הרמטית” מפני חשיפת המידע הסודי שלכם, אבל הוא בהחלט מפחית את הסיכון, מעניק אפשרות לפיצוי במקרים של הפרה או נזק ואפילו מעניק לכם שמירה מסוימת על הזכויות בנוגע לרישום ההמצאה שלכם כפטנט אם חלילה נחשפה.

מיהם הגורמים שכדאי להחתים על הסכם סודיות?

במהלך שלבי הפיתוח של הפטנט המתהווה שלכם, אספקטים כאלה ואחרים שלו או הרעיון כולו יצטרכו להיות חשופים בפני גורמים שונים. לרוב נהוג לחתום כבר בשלבי ההקמה על הסכם מייסדים או הסכם שותפות הכוללים הסכמי סודיות הדדיים. הסכמי סודיות נוספים נהוג לחתום טרם צירוף שותפים וגיוס עובדים, בעת התקשרות עם נותני שירותים או שיתופי פעולה מקצועיים וכן בהעסקת אנשי מקצוע מומחים לצורכי חוות דעת מקצועיות. ביחס למשקיעים פוטנציאליים ישנה נטייה שלא להציב את הסכם הסודיות כדרישה מקדימה, אבל, גם בעניין הזה כדאי שכל מקרה יבחן לגופו.

מה צריך לכלול הסכם סודיות לפטנט?

הסכם סודיות צריך להיות מנוסח כחוזה משפטי מחייב ולהתאים לאופי ההתקשרות, לגורם מולו נעשית ההתקשרות וכמובן, לפרטי ההמצאה והמיזם שלכם. חשוב שההסכם יגדיר בצורה איכותית ומדויקת ככל האפשר את כלל המידע הסודי המוגן בו, את המגבלות הספציפיות לשימוש במידע הסודי, אמצעי הזהירות שבהם חייב החתום על החוזה לנקוט לשם שמירה על המידע, משך הזמן בו הוא מחויב לסודיות, תנית אי תחרות וכמובן, הסנקציות הצפויות במקרה של הפרה. בשל הרגישות הגדולה הקיימת בתחום הפטנטים, חשוב שהסכם הסודיות שלכם יערך על ידי מומחים בתחום.

הפטנט לעתיד שלכם זקוק להגנה איכותית!
פנה אלינו ליצירת הסכם סודיות לפטנט איכותי המותאם להמצאה שלכם ולצרכים שלכם.
עדיין מתלבטים? התייעצו עם המומחים שלנו על הסכם סודיות לפטנט.

[author title="על המחבר"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *