תביעה קטנה עוגמת נפש

עוגמת נפש בתביעות קטנות הרבה פעמים מהווה מרכיב פיצויים עיקרי וזאת בשל יחס לא הוגן של החברות הגדולות בנו כלקוחות. במאמר זה נסקור איך טוענים לעוגמת נפש בצורה נכונה יעילה וחכמה.

מה זה עוגמת נפש

זהו סבל שלא ניתן לכמת והינו נזק בלי ממוני בהגה המשפטית. בדרך כלל הנזק נוצר ומאופין בשל התנהגות מכפירה, זלזול, אי מענה, סחבת, גועל, כאב, אי נוחות ועוד

כמה כדאי לדרוש ברכיב עוגמת הנפש

התשובה מאד תלויה בנסיבות, יש מקרים שהם חריגים בהתנהלות של הנתבע כך שעוגמת הנפש מכומתת במספרים כפיצוי גבוה.

כך למשל לא לתקן נזילה בבית מגורים מעל לחודש ולדחות את הלקוח פעם אחר פעם כחברת ביטוח אז ניתן להבין שמדובר בעוגמת נפש גבוה כיוון שתובע צריך לחיות בבית שכולו רטוב ובוא נאמר שמדובר בחורף וקר אז העוגמת נפש גדלה עוד.

מנגד, במידה ומדובר במותרות כמו למשל קבלת מלון בחו”ל שלא כמו ההזמנה המקורית – בלי גישה ישירה לבריכה מחדר המלון ובלי נוף לים אז הפיצוי לא הכי גבוה וזאת למרות שלכאורה ניתן לטעון שירדה רמת איכות החופשה והחוויה שלה ציפו וחשו אכזבה גדולה.

הסכום נע בין כמה מאות שקלים לכמה אלפים ואפילו עד 15,000 ₪. יש לשים לב לא לדרוש סכומים תלושים מהמציאות כי יש נטייה לבית המשפט להתרעם על דרישות מוגזמות.

האם אפשר לתבוע על עוגמת נפש כרכיב יחיד בתביעה קטנה

רצוי לגבות דרישה לפיצוי בעבור עוגמת נפש באמצעות ראיות, יתרה מכך יש לתובע את חובת הקטנת הנזק.

הכוונה מה עשה בכדי לצמצם את עוגמת הנפש. על כן, בפועל יהיו הוצאות כרוכות שיהיה צורך להגישם לבית המשפט בכדי להרים את הנטל הדרוש לקבלת פיצוי בגין עוגמת נפש.

במידה ומוכח נזק ממשי ייטה בית המשפט יותר בקלות לאפשר מתן פיצוי בעובר עוגמת נפש.

איך מוכיחים עוגמת נפש

הכלל הידוע הוא המוציא מחברו עליו הראיה. בכדי להוכיח עוגמת נפש רצוי להראות את ההתנהלות שהובילה לעוגמת הנפש שלכם. באמצעות תמונות, הקלטות או עד. למשל אם העבירו אתכם מנציג לנציג ללא כל מתן פתרון הולם כלקוחות אז רצוי לתעד זאת בהקלטות. במידה והטרידו אתכם בטלפון בשיחות שיווקיות רצוי לתמלל את השיחות ולהגישם.

עוגמת נפש ללא הוכחת נזק

יש סעיפי חוק שמאפשרים פיצוי ללא הוכחת נזק כמו הטרדה, הפרת זכויות יוצרים והוצאת דיבה.

אך יש להוכיח את עילות בגין העבירה. כחלק מההוכחה של אותן עילות תביעה יש מסכת ראייתית שיש לעמוד בה כמו שמוציא הוציא את דיבתכם אז יש צורך בצילום אודות הגידופים ודברי השקר שפרסם בגנותכם.

כחלק מכך ניתן לבקש כסעיף נפרד עוגמת נפש והצער שנוצר לכם בעקבות התנהלות הנתבע ובלי קשר פיצוי ללא הוכחת נזק כפי שמורה החוק.

על כן, בחלק המקרים ניתן לדרוש עוגמת נפש מבלי להוכיח נזק ממשי וישיר וזה לו רק בשל עוגמת נפש שבהגדרה אינו נזק ממוני שניתן להוכיח באופן מספרי מדויק אלא מוערך בצורת האומדנה על ידי בית המשפט בהתאם לנסיבות של כל תיק ומקרה.

טיפים נוספים

אפשר להכניס גם את סעיף בזבוז זמן וטרטורים לתביעה. מעבר רכיב הנזק של עוגמת הנפש.