הסכמת המשתמשים לתנאי שימוש באתר אינטרנט- מדוע זה חשוב וכיצד לעשות זאת

עו"ד גבריאל בנטוב תקנון אתר 0 תגובות

תנאי שימוש באתר אינטרנט

נושא ההסכמה המודעת של המשתמשים לתנאי השימוש באתר אינטרנט הם חשובים כיוון שכל ההסדרה המשפטית של האתר שלכם יכולה לרדת לטמיון כאשר הצד השני טוען כי כלל לא היה מודע ולא קרא את תנאי השימוש של האתר.
בית המשפט יצטרך לבחון לעומק את מבנה האתר ולהבין האם בעל האתר הבליט מספיק את תנאי השימוש והאם מיקם אותם באזורים שבהם למשתמש תהיה זמינות לעיין לקרוא ולהסכים לתנאי השימוש.

ישנם מספר סוגים של צורת הצגת תקנון אתר ואין דרך אחת להציג את התקנון והנושא לא מוסדר באופן מפורש כיום.

אישור בעזרת צ’יקבוקס

אתרים בהם המשתמש פותח חשבון או נרשם לשירות מסוים תמורת תשלום. יש לבעל האתר הזדמנות בסוף ההרשמה לבקש אישור כי המשתמש קרא את תנאי השימוש ומסכים להם. באמצעות צורה זו של איסוף אישורי התקנון. בעל האתר מפחית את הסיכון כי יטענו כי הלקוח לא קרא ולא יכל לקרוא את התקנון. מפה שהתקנון תקף לגביו במקרה הספציפי.
יש מחמירים אשר מכריחים את הקוראים לגלול עד סוף התקנון ורק אז נגלה כפתור “אני מסכים” ובכך בעצם בבוא היום יכולים להראות לבית המשפט כמה זהירים הם היו בהתנלות שלהם לגביי המשתמשים ולחשיבות כי יקראו את כל התקנון עד סופו טרם התקדמות בתהליך ההרשמה.

מיקום לינק לתקנון בתחתית האתר

זוהי דרך פחות בטוחה שבה לינק לתקנון ממוקם באזור ה- footer של האתר עם אזור הצור קשר וניווט לאזורים נוספים. כאשר לוחצים על הלינק המשתמש מועבר לתקנון האתר. כלומר שעצם השימוש ו/או הביקור באתר מכריח את המשתמש להסכים לתקנון. במצב כזה אין רגע אחד שהוא מכונן את ההסכמה של המשתמש לתנאי השימוש באתר. מה קורה אם המשתמש לא שם לב במשך דקות ארוכות כי יש תקנון באתר. האם צודק להטיל עליו התחייבויות שלא ידע מהם.

לעיתים שופטים בעת מקרה שנדון מולם יכולים שלא להסכים לצורת התנהלות כזרת של בעל אתר. בייחוד כאשר מדובר באתרים שנותנים שירות בתשלום למשתמשים וכאלו שנרשמים אליהם. זאת בעיקר מהסיבה כי לבעל האתר הייתה הזדמנות טובה להשיג את ההסכמה המפורשת של המשתמש אודות תנאי התקנון של האתר.

היכן ממקמים את התקנון

מומלץ למקם את התקנון בתחתית העמוד כאשר זהו אתר תוכן פשוט או אתר תדמית אך במקרה של אתרים קניות או מערכות מורכבות שיש תהליך של הרשמה או הזמנה רצוי בחלק מהתהליך להשיג את הסכמת המשתמש כי קרא והבין את תנאי השימוש ומדיניות הפרטיות.

יש מקרים רבים בהם לא מודעים בעלי האתר כי מיקום התקנון בתחתית האתר אינו מספיק והם חשופים לכך שיקבעו כי התקנון לא חל בין המשתמש לבעל האתר וזאת רק משום שלא הבליטו מספיק או לא עשו מספיק מאמצים כדי שהקורא יעבור, יקרא ויסכים לתנאי השימוש.

רצוי לתעד ולאסוף את כל ההסכמות של המשתמשים באתר שלכם וזאת בכדי שבבוא היום ככל שתצטרכו תוכלו לשלוף ולהציג את ההסכמה של משתמש ספציפי מהמאגר שלכם אודות תקנון האתר וזאת באם המשתמש מנסה לטעון כי לא הסכים או לא קרא את תנאי השימוש של האתר.
אנחנו בעידן בו איננו יודעים מתי תגיע תביעה לעסק ולכן יש לנקוט במירב אמצעי הזהירות בנושא ולמנוע אי נעימות שעם מעט תשומת לב ניתן למנוע.

זכרו, תקנון טוב מבטיח לכם התנהלות עסקית בטוחה ושקט נפשי. דאגו עוד היום ליצירת תקנון אונליין המותאם בדיוק לצרכי אתר שלכם!
>>לחץ כאן ליצירת תקנון מותאם אישית<<

[author title="על המחבר"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *