עורך דין מסחרי – במה הוא יכול לעזור לכם?

עו"ד גבריאל בנטוב כללי 0 תגובות

עורך דין מסחרי

 

עולה השאלה פעמים רבות למה לפנות לעורך דין ומתי. התשובה בשורה התחתונה היא תמיד כשיש לכם ספק לגביי הפעילות העסקית שלכם. יותר מזה, גם כשאין לכם ספק.

הרבה פעמים יזמים, אנשי עסקים כלל לא מודעים להשלכות המשפטיות של העסק שלהם. כאשר בדיעבד מגיעה תביעה משפטית הם אומרים “מאיפה היינו צריכים לדעת, חשבנו שזה חוקי”. אז אני אגיד את המשפט הקבוע אי ידיעת החוק לא פוטרת מעונש.

מכאן שבכל נושא שיש בו נגיעה משפטית יש לפנות לייעוץ עם עורך דין מסחרי, לדוגמא תקנון אתר אינטרנט, הינכם מכירים את הדינים שחלים על אתר ומה החובות שלכם כאשר אתם מוכרים מוצר דרך אתר אינטרנט. הרבה בעלי עסקים לא יודעים שרכישה מאתר נחשבת “עיסקה מרחוק” ולעסקה כזאת לפי חוק הגנת הצרכן יש לקונה הגנות רבות כמו למשל ביטול העסקה תוך 14 יום והחלפת המוצר או קבלת זיכוי.

הקמת חברה היא דוגמא נוספת בה רוצים לעיתים מספר יזמים להתאגד יחדיו ולנסח הסכם מייסדים אשר יסדיר את הנושאים השונים. לעיתים אותם יזמים לא יודעים למה להתייחס בדיוק באותו הסכם מייסדים. לכן רצוי לפנות לעורך דין מסחרי שינסח הסכם ברור ויבין עם השותפים ממה הם חוששים ומה חשוב להם להסדיר. למשל במיזם טכנולוגי חשוב לשותפים להגדיר כי הקוד שנכתב יילך לאחד השותפים כשהיתר יקבלו למשל את מסד הלקוחות או כל מיני וריאציות כאלה ואחרות שמתאימות לאותם שותפים. תפקיד העורך דין המסחרי לכוון את הצוות ולהזהירו מפני בעיות עתידיות ובסופו של יום לעלות על הכתב באופן ברור ונהיר משפטית את רצונות הצדדים.

הסכם סודיות– כאשר הרעיון שלכם כבר צריך לפרוץ החוצה זה הזמן להיעזר בייעוץ עורך דין מסחרי אשר ינסח לכם הסכם סודיות ויסביר לכם איך הוא מגן על הרעיון שלכם ומפני מי.

מתי לפנות לעורך דין מסחרי?עורך דין מסחרי

כאשר אתם מזהים כי מתחילה להתקיים אצלכם פעילות עסקית ולא עסקת אקראי פה ושם והחזון שלכם הופך להיות ברור יותר, זמן ההשקעה שלכם במיזם גדלה מיום ליום, קהל הלקוחות גדל באופן מתמיד. זה הזמן שלכם למפות את הנושאים ולפנות לייעוץ עורך דין מסחרי.

איך להתכונן לשיחה עם עורך דין מסחרי

רצוי למפות את העסק, להבין איפה הנקודות החלשות של העסק ולשאול את העורך דין שאלות ספציפיות. האם מותר לי לפעול כך או אחרת. פעמים רבות עורכי דין יענו על השאלה ב”תלוי” אבל אם תתעקשו הם יביאו את השיקולים  לכאן או לשם כך שתוכלו לרשום וליישם על גביי העסק שלכם. יצירת קשר שכזאת דורשת מעורבות בשיחה והכרת העסק שלכם היטב.

איך נזהה מה הנקודות החלשות של העסק?

בדרך כלל עורך דין יודע לזהות את הנקודות החלשות מכמה דקות של שיחה, אלא אם כן מדובר בעסק חריג ומיוחד. לאחר שיחה עימו תוכלו לדעת איזה מוצרים משפטיים תצטרכו לעסק בכדי להגן עליו באופן אופטימלי. לעיתים יש צורך להקשיב ללקוחות שלכם עד כה ולהבין על מה הם מתלוננים ולזהות נושא שחוזר על עצמו. פעמים רבות אתרים שונים מפרים את פרטיות המשתמשים מבלי להודיע להם על כך. או מטעים לקוחות ללא גילוי העסקה באמצעות תקנון של העסקה. ניתן ליצור תקנון באופן פשוט וקל מבלי לקחת סיכונים מיותרים.

איך נדע מתי לפנות שוב לעורך דין?

העסק לעיתים דורש ייעוץ שוטף ודורש תפעול שוטף בנושאים משפטיים שונים ועל כן בכל צומת שאתם מגיעים אליה יש לייצר את הפתרון המשפטי אליו הגעתם. בין אם זה תקנון אתר, הסכם חוזי בין מתכנת ללקוח או לבין איש שיווק ללקוח. כל אלה יכולים לתרום רבות לעסק שלכם וממש להצילו מפני קריסה.

מה קורה אם לא מתייעצים?

הרבה עסקים לא פעלו בצורה מסודרת ואחראית ונסגרו אחריי תביעה או שתיים. ניתן לראות זאת בעולם הספאם בו חברות נסגרות עקב ריבוי של חובות מפני תובעים אשר קיבלו חומר פרסומי מהם. יתרה מכך, מקרה של הפרת זכויות יוצרים סגר סטודיו של מעצבים עם 10 עובדים, הפרות שונות של דיני העבודה ותביעות אשר גרמו לעסק להגיע להפסדים. משום שעסקים בינונים וקטנים לא חיים ממכפילי רווח גבוהים אין להם מקום לטעויות ולפעול בשיטת מצליח או להגיד שיהיה בסדר אלא עדיף לשלם לעורך דין כמה מאות שקלים עד אלפים בודדים ולקבל שקט לעסק ולבעלים שלו.

על המחבר

עו"ד גבריאל בנטוב

שותף מנהל במשרד בנטוב בוגר תואר LL.B, אוניברסיטת בר אילן. התמחה במשרד עו"ד אברהם בר. בעל נסיון רב ביזמות והיכרות עם סצנת הסטארטאפים. עריכת חוזים, לטיגציה, תקנונים, לשון הרע, דיני אינטרנט, זכויות יוצרים ועוד.