מתי כדאי לפתוח חברה בע”מ? חמש סיבות טובות

עו"ד גבריאל בנטוב רישום חברה 0 תגובות

מתי כדאי לפתוח חברה בעמ

כיזמי סטארט-אפ או עסק בתהליך צמיחה תצטרכו להכריע, במוקדם או במאוחר, מהי המסגרת הנכונה והכדאית לניהול המיזם שלכם. שאלת כדאיות פתיחת חברה בע”מ ולא פחות מכך שאלת התזמון, נוטות להיות הדילמות המרכזיות. ובצדק. ההתלבטות מתי כדאי לפתוח חברה בע”מ מורכבת מלא מעט משתנים שעליכם לקחת בחשבון ביניהם שיקולי מיסוי, יעדי המיזם, תכניות לגיוס משקיעים ושותפים וכו’. אם גם מתחבטים בסוגיה, ריכזנו במיוחד עבורכם רשימה של חמש סיבות לפתוח חברה בע”מ.

1) כאשר התפתחות המיזם תלויה בנטילת סיכון כספי משמעותי
בשונה מבעל עסק עצמאי (פטור או מורשה), שחובות העסק הן חובותיו וזכויות העסק הן זכויותיו, המצב המשפטי ביחס לחברה מייצר הפרדה בין פעילותה של החברה לביניכם (זוהי מהות הביטוי “עירבון מוגבל”). ישנם מקרים בהם בתי המשפט מורים על “הרמת המסך” הניצב בין החברה לבין האנשים העומדים מאחוריה, אולם, מדובר בצעד לא שכיח כל עוד התנהלות החברה והאורגנים שלה כשרה וסבירה. כיזמי סטארט-אפ או עסק בתחילת דרכו, רישום כחברה בע”מ מעניק לכם יותר ביטחון בנטילת החלטות הכרוכות בסיכונים כלכליים שקולים שנועדו לאפשר את צמיחתו של המיזם.

2) כאשר גודל היקף המחזור של המיזם מצדיק זאת
סטארט-אפים ומיזמים רבים מעוניינים לפעול בגישת ה- “Lean” שמנתבת להתנהלות עסקית וכלכלית זהירה, שקולה ו”רזה”. הגישה נועדה למקסם את טיב המוצר וסיכויי ההצלחה שלו לצד צמצום הוצאות וסיכונים שאינם הכרחיים להצלחה הראשונית. פתיחת חברה בע”מ כרוכה בעלויות ראשוניות של כמה אלפי שקלים כדוגמת אגרת הרישום ומספר פרוצדורות בירוקרטיות מחייבות. כמו כן העלויות השוטפות גבוהות משמעותית – לדוגמה החובה לקיים הנהלת חשבונות כפולה, היקרה משמעותית מהנהלת חשבונות חד-צידית. יחד עם זאת, מעל היקף מסוים של עסקאות, סכומים אלה הופכים לזניחים אל מול היתרונות הרבים שברישום כחברה.

3) כאשר עיקר הרווחים מופנים להשקעה ופיתוח העסק
עוסק פטור או מורשה משלם מס הכנסה, ביטוח לאומי וביטוח בריאות על הכנסות העסק בהתאם למדרגות המס הקבועות בחוק בהיקפים שעשויים להגיע לכ-50%. לעומתו, בתור בעלי מניות בחברה תשלמו מיסים אלה רק על המשכורת שתמשכו מן החברה. שיעור מס החברות עומד נכון ל-2017 על 24% וב-2018 מתוכנן לרדת ל-23%. זהו יתרון עצום שיש לחברה בע”מ והוא הופך למשמעותי במיוחד כאשר עיקר הרווחים מופנים פנימה – לצורך השקעה ופיתוח העסק. אולם, אם זה איננו המצב, רצוי שתיקחו בחשבון שתהליך משיכת כספים מחברה הוא מורכב ויקר יותר מעסק עצמאי.

4) זריקת אנרגיה למוניטין וגיוס משקיעים ושותפים
ניתן לייצר מעגל לקוחות ומוניטין משובחים גם ללא פתיחת חברה, אולם, בשוק קיימת נטייה למשקיעים, בעלי עסקים אחרים ואף ללקוחות להעדיף להתקשר עם חברה בע”מ. הרישום כחברה מעיד לרוב על היקף פעילות רחב ויציב, כמו גם עמידה ברגולציה וסטנדרטים ניהוליים וחשבונאיים גבוהים מאלה של עסק עצמאי. ברמה התדמיתית זו עשויה להיות נקודת מוצא טובה יותר כשאתם מצויים בהליכי גיוס משקיעים או לקוחות. בנוסף, לחברה סחירות גבוהה יותר בשל האפשרות להנפיק מניות ולמכור אותן, דבר המאפשר גמישות בהתקשרות עם שותפים, מכירה מלאה או החלקית ואף אפשרות להנפקה בבורסה בעתיד.

5) שוויו של הקניין הרוחני של המיזם לא מעורר שאלות מס
המוצר שאתם עמלים על פיתוחו הוא נכס לכל דבר מבחינה כלכלית ומשפטית. ככל שיחלוף הזמן ותתקדמו בפיתוח המיזם, כך יעלה גם ערכו. זוהי כמובן מגמה מבורכת ורצויה. עם זאת, חשוב שתדעו שכאשר תחליטו לפתוח חברה בע”מ, יהיה עליכם להעביר את הנכס שפיתחתם לידי החברה. על פי חוק זהו מהלך של מכירת נכס וככזה הוא עלול לעורר דרישת מיסוי. ככל שהמיזם שלכם מצוי בשלבי פיתוח התחלתיים יותר, הסיכוי שיתעוררו שאלות מס בהעברה נמוך יותר. על כן, אם אתם יודעים שהכיוון העסקי שלכם נע לעבר פתיחת חברה, לא רצוי לדחות את המהלך יתר על המידה.

החלטתם שיש לכם מספיק סיבות טובות לפתוח חברה בע”מ? לחצו “התחל עכשיו” ותנו למומחים שלנו להקים עבורכם חברה אונליין בקלות וביעילות.
עדיין מתלבטים? פנו אלינו באמצעות מילוי טופס הפנייה ונשמח לעזור ולהעניק לכם מידע נוסף.

[author title="על המחבר"]

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *